Urios logo

Eenvoudig uw e-mails opslaan in uw dossiermap

Met Urios ruimt u uw mailtjes met enkele klikken op in uw dossier.

Hoe maak ik de Urios-knop in Outlook zichtbaar?

Alleen voor Urios Plus of Urios Standaard met module Documentenbeheer.

Sinds versie 2.5.5 is het mogelijk om met gebruik van de Urios-knop in Microsoft Outlook eenvoudig inkomende en uitgaande e-mail te archiveren in het betreffende dossier. Deze knop verschijnt automatisch rechts bovenin in de Start-balk in Microsoft Outlook na het uitvoeren van de Urios update naar versie 2.5.5. Indien deze knop niet zichtbaar is, is de invoegtoepassing (add-in) mogelijk niet geïnstalleerd of niet geactiveerd. Om deze knop zichtbaar te maken, kunt u onderstaande stappen doorlopen. Het kan ook voorkomen dat de knop wel zichtbaar is, maar grijs blijft 'greyed out' i.p.v. roze, dan is waarschijnlijk Outlook meerdere keren gestart. Het helpt dan om Outlook af te sluiten en opnieuw te starten.

Oplossing 1 - Activeer de invoegtoepassing

Bij verscheidene klanten hebben we geconstateerd dat de invoegtoepassing wel correct geïnstalleerd was, maar om een of andere reden niet was ingeschakeld. Volg onderstaande stappen om de invoegtoepassing in te schakelen.

  1. Klik in Microsoft Outlook linksboven op Bestand en kies daarna voor Opties.

  2. Kies daarna voor Invoegtoepassingen.

  3. Onderin ziet u een uitschuifkeuze met de tekst COM-invoegtoepassingen. Klik op de knop Start naast deze keuzelijst.

  4. In deze lijst COM-invoegtoepassingen kunt u de Urios Add-In opzoeken en deze aanvinken. Klik daarna op OK en start Outlook daarna opnieuw op.

    • Als de invoegtoepassing "Urios Add-In" niet zichtbaar is in deze lijst. Probeer dan oplossing 3, handmatig installeren van de invoegtoepassing.
    • Als de invoegtoepassing "Urios Add-In" wel zichtbaar is, maar niet aangevinkt. Klik dan eenmaal op deze regel en kijk wat er bij Laadgedrag staat. Staat hier "Verwijderd", zoals op het plaatje hieronder rechts; probeer dan oplossing 7, verwijderen van een register instelling.
    • Mocht de invoegtoepassing al wel geactiveerd / aangevinkt zijn, zoals op het plaatje links en wordt de knop niet zichtbaar, dan heeft u waarschijnlijk de Start-balk verborgen of gewijzigd. Probeer dan oplossing 4, Outlook-knoppenbalk bewerken.

Oplossing 2 - Uitzondering maken in "Langzame invoegtoepassingen"

Microsoft Outlook schakelt invoegtoepassingen automatisch uit als deze "veel" tijd innemen bij het opstarten van Outlook. Het kan dus zijn dat de Urios Add-In is uitgeschakeld door Outlook op basis van een lang opstarttijd. U kunt afdwingen dat de Urios Add-In toch wordt opgestart, ongeacht de opstart duur.

  1. In Microsoft Outlook, klik linksboven op Bestand.
  2. Op pagina Info is een geel gemarkeerde knop Langzame en uitgeschakelde COM-invoegtoepassingen zichtbaar. Als deze knop niet zichtbaar is, zijn er geen invoegtoepassingen uitgeschakeld op basis van opstart tijd, en is deze oplossing niet relevant.
  3. Klik op de knop knop Langzame en uitgeschakelde COM-invoegtoepassingen.
  4. Zoek de Urios Add-In, of de UriosOutlookAddIn op en klik op de knop Deze invoegtoepassing altijd inschakelen.

Oplossing 3 - Handmatige installatie van de invoegtoepassing

Indien de Urios Add-In niet zichtbaar is in de lijst met COM-invoegtoepassingen (oplossing 1, stap 4) dan is de invoegtoepassing blijbaar niet geïnstalleerd. Dit kan voorkomen als de systeembeheerder delen van de installatie heeft geblokkeerd. Volg de volgende stappen om de invoegtoepassing handmatig te installerren.

  1. Zorg dat Microsoft Outlook is afgesloten.
  2. Open Windows Verkenner, bij velen ookwel bekend onder de naam Deze computer of Mijn documenten.
  3. Blader in de linker boomstructuur naar de installatiemap van Urios Outlook Add-In, dit is meestal C:\Program Files (x86)\UriosClient\OutlookAddIn.
  4. Zoek in deze map het bestand setup.exe of UriosOutlookAddIn.vsto (afhankelijk van uw Windows-instellingen worden de extenties .exe en .vsto wel/niet getoond).
  5. Start dit bestand door er op te dubbelklikken. U ziet vervolgens de Microsoft Office Customization Installer. Mocht u een foutmelding krijgen, kijk dan bij oplossing 7.
  6. Klik op de knop Installeren of Install en wacht tot de installatie is afgerond.
  7. Start Microsoft Outlook op. U moet nu rechtsboven een Urios-knop Opslaan in dossiermap zien.

Oplossing 4 - Outlook-knoppenbalk bewerken

Als de Urios Add-In is ingeschakeld, zie oplossing 2, stap 4, maar de knop nog niet zichtbaar is, dan is mogelijk de gehele werkbalk waarop de knop zich bevindt niet zichtbaar. De werkbalk in Microsoft Office noemt Microsoft lint.

(4A) Het lint is geheel niet zichtbaar

Als u in het hoofdscherm van Outlook helemaal geen lint / knoppenbalk ziet, dan is deze ingevouwen / verborgen. U kunt deze dan weer uitvouwen / zichtbaar maken door te klikken op het V-knopje naast het vraagteken geheel rechts net onder het afsluitkruisje.

(4B) Lint wel zichtbaar, maar geen Urios-knop

Welke knoppen zichtbaar zijn op het lint kunt u zelf bepalen.

  1. Klik in Microsoft Outlook linksboven op Bestand. Kies voor Opties en vervolgens voor Lint aanpassen.
  2. U ziet nu twee lijsten.
    • Rechts een lijst met beschikbare linten en als u deze uitklapt de groepen met daarin de knoppen op deze linten.
    • Links ziet u een lijst met beschikbare knoppen / opdrachten. Afhankelijk van de keuze in de uitschuiflijst bovenaan ziet u hier alle of een selectie van de beschikbare opdrachten.
  3. Kies links bij Kies opdrachten uit voor Alle opdrachten. In deze lijst staat bij de O de Urios-knop Opslaan in dossier.
  4. Klik rechts op het lint Start (e-mail).
  5. Klik op de knop Nieuwe groep.
  6. Selecteer in de rechter lijst de nieuwe groep Nieuwe groep (Aangepast).
  7. Selecteer links de opdracht Opslaan in dossier.
  8. Klik op de knop Toevoegen >>.

Oplossing 5 - Outlook 2010 start in veilige modus

Het kan zijn dat Outlook opstart in veilige modus. In veilige modus worden geen invoegtoepassingen geladen. De Microsoft-update KB3114409 van 8 december 2015 zorgt er helaas voor dat Outlook 2010 altijd in veilige modus opstart, en daarmee geen add-ins laadt. Mocht dit het geval zijn, dan kan dit probleem met Microsoft-update KB3114560 van 16 december 2015 worden verholpen.

  1. Download en installeer update https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=50386
  2. Herstart de computer.

Meer informatie over de updates:

Oplossing 6 - Foutmelding 0x8007007E bij installeren

Foutmelding 0x8007007E

Als de installatie van de Urios Outlook Add-in direct de bovenstaande foutmelding toont kunt u dat oplossen door handmatig Visual Studio 2010 Tools for Office Runtime (VSTO) te downloaden en te installeren.

  1. Ga naar: https://www.microsoft.com/nl-NL/download/details.aspx?id=48217
  2. Klik op de rood-oranje knop Downloaden
  3. Download en start het bestand vstor_redist.exe.
  4. Nadat VSTO is geïnstalleerd gaat u verder met de stappen uit oplossing 3.

Oplossing 7 - Register aanpassen bij "Laadgedrag: verwijderd"

Als de Urios Outlook Add-In niet geladen kan worden en er staat bij Laadgedrag: verwijderd

Laat deze stappen uitvoeren door uw systeembeheerder.

  1. Start de opdrachtprompt (cmd) "Als administrator".
  2. Kopieer een van onderstaande regel en voer deze uit in de opdrachtprompt. Let hierbij op het versienummer in de regel.
    • Voor Microsoft Outlook 2010:
      reg delete HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Office\14.0\Outlook\Resiliency\DisabledItems /va
    • Voor Microsoft Outlook 2013:
      reg delete HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Office\15.0\Outlook\Resiliency\DisabledItems /va
    • Voor Microsoft Outlook 2016:
      reg delete HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Resiliency\DisabledItems /va
  3. Hierna gaat u verder met de stappen uit oplossing 3 - Handmatige installatie.